czwartek, 28 września 2017

Sok malinowy wspomagający odporność organizmu. Działanie kwasu elagowego.

Przyszła jesień - taka prawdziwa, złota, polska. Jest pięknie, słonecznie, w lasach pełno grzybów, liście spadają z drzew, jest kolorowo i tak klimatycznie. Jesień jest fajna - wyciągamy z szafy ciepłe skarpety, swetry i koce. Rozgrzewamy się ciepłymi zupami, herbatami, sokami. Jednak z drugiej strony wraz z nią przychodzi sezon infekcji, ilość słonecznych godzin w ciągu dnia maleje, co sprawia, że musimy wyjątkowo w tym okresie zadbać o swoje zdrowie, wspomagać odporność organizmu. Oczywiście na odporność organizmu ma wpływ wiele czynników, należy jednak docenić wpływ żywności funkcjonalnej na jej wzmacnianie i ochronę. Wspominałam już o kurkuminie, sulforafanie, likopenie (chyba!?) i allicynie. Dzisiaj przyszła kolej na kwas elagowy.

Kwas elagowy jest organicznym związkiem chemicznym z grupy polifenoli. Badania wykazują, że ma on liczne działania prozdrowotne. Do najważniejszych z nich zaliczamy:

DZIAŁANIE ANTYOKSYDACYJNE

DZIAŁANIE ANTYNOWOTWOROWE

- zapobiega aktywacji substancji rakotwórczych
- zwiększa zdolności obronne komórek przez stymulowanie eliminacji substancji kancerogennych
- kwas elagowy jest silnym inhibitorem cytokin proangiogennych
- działa na wszystkich etapach rozwoju nowotworu - eliminacji, promocji i progresji.
kwas elagowy łączy się z DNA i zapobiega jego strukturalnej degradacji pod wpływem czynników mutagennych

DZIAŁANIE PRZECIWZAPALNE

- zwłaszcza kwas elagowy zawarty w orzechach włoskich - co ma również wpływ na pracę układu krążenia

PRODUKTY NATURALNE BOGATE W KWAS ELAGOWY

- maliny
- orzechy
- pekany
- poziomki

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE : jak dotąd nie zostało określone dzienne zapotrzebowanie na tę substancję, jak również nie są znane zalecane dawki suplementów diety zawierających ten związek. Należy utrzymywać zbilansowaną pod względem odżywczym i zróżnicowaną dietę.

W okresie jesienno-zimowym szczególnie polecane jest spożycie soku malinowego. Udowodniono jego pozytywny wpływ na układ odpornościowy, a także wspomaganie organizmu w walce z infekcją. Dużą rolę odgrywa tutaj wspominany wyżej kwas elagowy, ale nie można pominąć również innych  prozdrowotnych właściwości maliny właściwej.

W sklepie na półkach możemy znaleźć wiele 'soków' malinowych, które z sokami nie mają nic wspólnego. Nie są to soki malinowe, tylko syropy o smaku maliny.  Ich głównym składnikiem jest cukier, syrop glukozowo-fruktozowy (albo to i to), woda. Malina właściwa zamyka etykietę ze składem. W 100 ml znajdziemy ok 300-400 kalorii. Nie dość, że to nie pomaga, to jeszcze szkodzi. Czytajcie etykiety, bądźmy świadomymi konsumentami, dokonujcie mądrych wyborów.

Na rynku mamy produkt godny polecenia - sok z malin z lipą MalinaVital z Oleofarmu.


Skład? Najprostszy - najlepszy - 99,8 % maliny właściwej, 0,2 % ekstraktu z lipy. Żadnego  cukru, syropu, wody.

Objętość : 490 ml 

Dawkowanie:
- producent podaje informacje, że suplement należy stosować u dzieci powyżej 12 roku życia - ja się do zaleceń ludzi mądrzejszych stosuję.
- dzienna porcja dla dzieci - 25 ml (25 g soku z malin, 50 mg ekstraktu z kwiatu lipy)
- dzienna porcja dla dorosłych - 50 ml (50 g soku z malin, 100 mg ekstraktu z kwiatu lipy)

Przechowywanie - 7 dni w lodówce od momentu otwarcia. 

Smak : lekko kwaskowaty, przyjemny.


Gdy tylko skończę butlę soku malinowego, otwieram sok z pigwy - to dopiero będzie petarda!


Zdecydowanie polecam,
KAMA



2 komentarze:

  1. Ja w zasadzie jestem fanką czystej wody i mój Jaś także, zatem kiedy chcę dodać mu choćby kilka kropelek do wody, to zawsze je wyczuwa i nie chce pić. ;-)

    OdpowiedzUsuń