czwartek, 21 stycznia 2016

Mąka durum? Przepis na pyszny makaron!

Ostatnio rzuciły mi się w oko produkty z mąki pszennej durum. Przeszłam obok makaronu obojętnie i wrzuciłam do koszyka produkt pełnoziarnisty. Kilka dni temu robiąc zakupy w Biedronce moją uwagę przykuł czarny makaron fettuccine. Pomyślałam – czemu nie – nigdy takiego nie jadłam. Szałowo – z dodatkiem atramentu z kałamarnicy, a na górze opakowania magiczna pszenica durum jako składnik makaronu. Wzięłam, makaron ugotowałam i zrobiliśmy smacznego łososia. Ale ten zdrowy i smaczny przepis jest tłem dzisiejszego wpisu. Chciałam trochę o tej durum napisać.

Pszenica durum, zwana inaczej pszenicą twardą wykorzystywana jest głównie do produkcji makaronów. Robi się z niej również kuskus. Zawiera ona dużo glutenu (spoko, ja się go nie boję) i twarde bielmo. Co ją odróżnia od mąki pszennej? No jest ona zdrowsza. Semolina – bo tak nazywa się mąka z pszenicy durum – jest bogata w białko, witaminy, składniki mineralne.

Mąka z pszenicy durum ma znacznie wyższą  zawartość składników odżywczych. Ma  więcej witamin, szczególnie tych z grupy B , kwasu foliowego oraz witaminy E. Zawiera również więcej składników mineralnych takich jak: żelazo, cynk, miedź, potas, fosfor i mangan. Durum zawiera też więcej białka oraz blisko trzykrotnie więcej błonnika pokarmowego. Zawiera również luteinę, która jest cennym antyoksydantem i korzystnie wpływa na wzrok.
Jeśli wziąć pod lupę wartości odżywcze to sprawa wygląda następująco : około 323 kcal w 100 g, z czego 12 g stanowi białko, 2 g tłuszcze, 64 g węglowodany, a aż 7 g błonnik.


Niższy jest również IG – 34 przy gotowaniu makaronu al dente.

I tu zapaliła się lampeczka. Produkty pełnoziarniste  są porównywalne pod względem wartości odżywczych, ba! mają nawet więcej błonnika i białka w 100 gramach produktu. No i niektóre pełnoziarniste produkowane są z mąki durum. I jak tu się nie pogubić :D ? Muszę wybrać się na risercz do supermarketu, ale może Wy pomożecie? :D 

Myślę, że jest to dobry zamiennik dla makaronów ze zwykłej mąki, jeśli nie lubicie tych pełnoziarnistych. 

Co mnie urzekło w makaronie z mąki durum? On się wcale nie skleja! 

No dobra, zapraszam Was na pyszny makaron!



Składniki
- makaron fettuccine z mąki durum
- 300 g łososia
- cebula
- śmietana 30%
- oliwa z oliwek
- masło
- koper
- sól, pieprz
- świeżo starta gałka muszkatołowa

Przygotowanie:
Makaron gotujemy al dente. Cebulę przesmażamy na łyżce oliwy i łyżce masła., dodajemy łososia i kontynuujemy smażenie. Dodajemy śmietanę, przyprawiamy do smaku, ścieramy gałkę. Przed zdjęciem z ognia wrzucamy świeżo skrojony koper. Gotowe :D


Smacznego! ;)

Przypominam kochani - Stop wishing, start doing na fejbuku!


6 komentarzy:

  1. uwielbiam łososia! A co do pszenicy durum to pewnie zaraz ktoś napisze, że pszenica zawsze jest zła- ale ja ją póki co jem a makarony już od dawna wybieram tylko durum-ewentualnie pełnoziarniste durum. nauczyłam się tego na diecie Montignaca chyba z 8 lat temu- w niej je się produkty o niskim IG. Poza tym te makarony nie rozciapują się nie sklejają właśnie i są po prostu smaczniejsze niż ze zwykłej mąki:) A obecnie są tanie bo w biedronce masz kilka rodzajów po 2-3 zł:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I jestem ja :D Pszenica zawsze jest zła :P ale to moje zdanie i w sumie nie chciałam tego tak naprawdę tu pisać, bo każdy ma swoją opinie i ja komuś w talerz zaglądać nie będę ;-) A poza tym jedzenie wygląda pysznie (oprócz koperku, bo go nienawidzę- tak wiem jestem dziwna :P) chyba muszę kupić łososia, bo nabrałam strasznej ochoty na danie w tym stylu :D

      Usuń
  2. Wygląda apetycznie !! Powiem szczerze, że wizualnie średnio przekonuje mnie ten makaron, ale mimo wszystko ciekawa jestem jaki jest w smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie w kuchni zdecydowanie rządzi mąka durum - uwielbiam ją w kazdej postaci :)
    danie pięknie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba nic mi nigdy z durum w ręce nie wpadło, ale może najwyższy czas spróbować ? :)

    OdpowiedzUsuń