poniedziałek, 25 stycznia 2016

Body ball – czy wiesz jak zacząć treningi z piłką?


Piłki gimnastyczne od lat cieszą się niegasnącą popularnością. I trudno się temu dziwić biorąc pod uwagę fakt, że trening body ball wpływa pozytywnie na kształtowanie różnych partii mięśni, a przy tym ćwiczenia tego typu są wspaniałą rozrywką. Na zajęcia body ball można zapisać się praktycznie w każdym klubie fitness, ponieważ są na tyle popularne, że na stałe weszły w harmonogram oferowanych zajęć. Jakie korzyści niesie ze sobą trening body ball, jak się do niego przygotować oraz kilka ćwiczeń na dobry początek – to wszystko znajdziecie w tym artykule.


Ćwiczenia z piłką jako trening dla każdego!


O zaletach ćwiczeń z piłką mówi się bardzo wiele. Tym, którzy jeszcze nie czują się zmotywowani do rozpoczęcia treningu warto wskazać cztery argumenty:
To wspaniały trening dla ciała. Ćwicząc body ball można zwiększyć siłę mięśni, gibkość, poprawić koordynację ruchową, wymodelować sylwetkę itp.  

Zacząć można praktycznie w każdym wieku. Body ball to trening, który nie obciąża kręgosłupa. Piłki wykorzystuje się w trakcie zajęć rehabilitacyjnych, w których uczestniczą dzieci, na gumowych piłkach ćwiczą także kobiety w ciąży. Oczywiście, jak każdy trening, także body ball wymaga wcześniejszej konsultacji z lekarzem, stwierdzającej brak przeciwskazań do jego wykonywania. 

Różnorodność ćwiczeń. W zależności od naszego głównego celu treningowego piłkę można wykorzystać aby się zrelaksować, ale również aby wzmocnić konkretne partie mięśni czy całe ciało. Różny stopień trudności wykonywanych ćwiczeń sprawia, że na piłce można także wykonywać trening siłowy.
 
      Rozpoczęcie ćwiczeń nie wymaga znacznych nakładów finansowych. Aby zacząć trening body ball nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu, a jedynie odpowiednio dobranej do naszego wzrostu piłki. Można ją nabyć już w kwocie 40 zł i zacząć trening w domu.
Etap przygotowań
Jak w przypadku każdej, nowej aktywności potrzebujesz trochę czasu, by przyzwyczaić się do piłki. Zanim więc rozpoczniesz na dobre trening przygotuj się do niego, by stał się przyjemniejszy.
Piłka. Aby twój trening był efektywny potrzebujesz dobrze dobranej do swojego wzrostu piłki. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie przyjąć prawidłowej postawy, która ma w tym wypadku fundamentalne znaczenie. Zanim kupisz piłkę najlepszym wyjściem byłoby jej przetestowanie. Jeśli więc jest taka możliwość to usiądź na niej w pozycji wyprostowanej, ze zgiętymi w kolanach nogami . Jeśli w trakcie siedzenia twoje stopy swobodnie dotykają podłoża to oznacza to, że piłka jest dobrze dobra do twojego wzrostu.
Ubiór treningowy. Założenie wygodnych ubrań znacznie poprawia komfort ćwiczeń i zwiększa motywację do ich wykonywania. Jeśli ćwiczysz w domu to najbardziej trafnym wyborem będzie top, spodnie typu leginsy oraz sportowe obuwie, dzięki któremu zmniejszy się ryzyko poślizgu podczas ćwiczeń. Dobrej jakości strój, który jest nie tylko wygodny, bo wykonany z najlepszych jakościowo materiałów, ale także stylowy znajdziesz tutaj: https://4fsklep.pl/fitness_trening,559,0.html.
Pierwsze próby. Zanim na dobre rozpoczniesz trening musisz poćwiczyć koordynację ruchową. Zacznij od różnego ułożenia nóg na piłce. Na początek możesz siedząc na niej obejrzeć telewizję, poczytać gazetę. Zrób też kilka głębszych wdechów i wydechów. Oddech ma bowiem kluczowe znaczenie dla uzyskania właściwych efektów treningu.



Kilka ćwiczeń na dobry początek




Na piłce możesz próbować różnego ułożenia rąk, nóg i ogólnie całego ciała. Możesz siedzieć, turlać się, podskakiwać. Poniżej kilka propozycji przykładowych ćwiczeń:
Propozycja nr 1. Usiądź na piłce, ściągnij pośladki. Przesuwaj zgięte w kolanach nogi do przodu do momentu aż klatka piersiowa znajdzie się na piłce. Ręce zapleć z tyłu i podtrzymaj nimi głowę. Zrób wydech. Powoli przyciągnij głowę i ramiona do klatki piersiowej. Wytrzymaj na chwilę w tej pozycji, a następnie wróć do pozycji wyjściowej.




Propozycja nr 2. Połóż się na boku. Wyprostuj jedną rękę i połóż ją za głową. Drugą podeprzyj się zginając ją w łokciu. Piłkę połóż między wyprostowanymi nogami. Powoli unieś ją do góry wykorzystując w tym celu wyłącznie wewnętrzną stronę ud i bioder. Wytrzymaj kilka sekund i opuść piłkę na ziemię. 


Propozycja nr 3. Połóż się na plecach i zegnij nogi w kolanach. Pięty oprzyj na piłce. Ręce połóż luźno wzdłuż tułowia. Popchnij piłkę lekko piętami, unieś biodra w górę. Twoje ciało od szyi aż po kolana powinno tworzyć linię prostą. Wysoko wypchnij pośladki w górę wciągając przy tym mięśnie brzucha. Wytrzymaj kilka sekund, a następnie wróć do pozycji wyjściowej.


Propozycja nr 4. Ponownie połóż się na plecach. Podnieś piłkę wyprostowanymi ramionami do góry. Także nogi podnieś do góry. Wytrzymaj na chwilę, a następnie opuść piłkę na ziemię.


Propozycja nr 5. Dłonie połóż na podłodze, nogi na piłce. Wyprostuj ciało, a następnie napnij brzuch i pośladki. Postaraj się wytrzymać w takiej pozycji przez co najmniej pół minuty.


Propozycja nr 6. Zacznij od przyjęcia postawy charakterystycznej dla poprzedniego ćwiczenia. Następnie przyciągnij kolana do klatki piersiowej, zaokrąglij kręgosłup, zaangażuj ramiona. Wróć do pozycji wyjściowej.


Body ball – zacznij trenować już dziś
Body ball to aktywność, która łączy trening z relaksem. Duża różnorodność ćwiczeń sprawia, że podczas tej aktywności nie można się nudzić. Jako trening, który nie wymaga ani dużych nakładów finansowych, ani specjalnych umiejętności jest aktywnością, którą warto rozpocząć u progu 2016 roku i jednym z postanowień noworocznych uczynić walkę o wymarzoną sylwetkę.



11 komentarzy:

  1. Ostatnio wróciłam do ćwiczeń z piłką, super sprawa! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mi ćwiczenia z piłką pomagają przy bólach kręgosłupa

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubie ćwiczyć z piłką. Nawet wczoraj zrobiłam.sobie trening. Niestety często kręci mi się na niej w głowie i robi mi się niedobrze, zwłaszcza przy ćwiczeniu brzucha

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeżeli masz dość:
    - marnować cały dzień na wizytę u lekarza – zamiast umawiać się na określona godzinę
    - czekać kilka (czasem kilkanaście!) miesięcy na wizytę u lekarza specjalisty – zamiast otrzymać dostęp w ciągu kilku dni
    - prosić o skierowanie na badania lekarskie, na które i tak czekasz kilka miesięcy (czasem nawet lat!)
    - dowiadywać się o chorobach gdy są one w fazie zaawansowanej - zamiast profilaktycznie się badać.
    lub
    - płacić za każdą wizytę i każde badanie od stu do kilkuset złotych


    lekarz-na-abonament.pl

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam ćwiczenia z piłką! Chociaż przy niektórych ćwiczeniach są to bardziej zmagania z piłką, równowaga u mnie do poprawy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. miałam kiedyś piłkę ale do głowy by mi wtedy nie przyszło, że można tyle fajnych ćwiczeń przy jej pomocy robić! trzeba się zaopatrzyć w nową sztukę:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wróciłam ostatnio na siłownię po kilku miesięcznej przerwie i brzuszki na piłce zapewniły zakwasy na kilka dni ale takie, że nie byłam w stanie nawet kaszleć ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam za sobą jeden cały trening wykonany z użyciem body ball i muszę przyznać, że dawno się tak nie spociłam ;) To była nieustanna walka o zachowanie równowagi i poprawne wykonanie ćwiczenia, a mięśnie paliły przy tym jak szalone. W związku z tym body ball jedynie tak niewinnie wygląda i za jej pomocą można dać sobie prawdziwy wycisk :)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja ćwiczę z tą Panią https://www.youtube.com/watch?v=gug0dIhxNhk , fakt nie wszystkie ćwiczenia mogę robić ze względu na kolano, ale dają w kość ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nigdy nie ćwiczyłam z taką piłką, chociaż pamiętam w poprzedniej pracy ktoś przyniósł tą piłkę do biura i próbowałam na niej siedzieć zamiast fotela :)

    OdpowiedzUsuń
  11. bardzo lubie cwiczenia z pilka szczegolnie przy "robieniu" brzucha i posladow :)

    OdpowiedzUsuń