piątek, 21 sierpnia 2015

Zakwaszenie organizmu.

Mimo zdrowego odżywiania się, w moim jadłospisie znajdują się produkty, które przyczyniają się do zachwiania równowagi kwasowo-zasadowej. Jak się okazuje zakwaszony organizm może być przyczyną ciągłego zmęczenia, kiepskiego samopoczucia, trudności w zakresie układu pokarmowego, bólów głowy, trudności ze snem, podkrążonych oczu (!) i problemów skórnych (!).

Zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej to skutek pojawienia się nadmiaru kwaśnych produktów metabolicznych, z których neutralizowaniem i wydalaniem organizm sobie nie radzi. Wiele produktów przemiany materii to związki o charakterze kwasów, dlatego nawet w warunkach fizjologicznych istnieje tendencja do zakwaszania ustroju. Nawet niewielkie odchylenia od normy powodują poważne zaburzenia w procesach przemiany materii. Zakwaszenie otwiera drogę różnego rodzaju zarazkom, bakteriom i wirusom. Sprzyja  fermentacji pokarmu, namnażaniu się drożdży, grzybów i pleśni, które żywią się naszym pożywieniem oraz sprzyjają rozwojowi poważnych chorób.
Z obserwacji i badań wynika, że większość europejczyków ma wyraźne objawy zakwaszenia.

Produkty, które mocno zakwaszają organizm to m.in.
- używki : kawa, papierosy, herbata, alkohol
- dania typu fast food
- mięso,
-słodkie napoje gazowane, 
- pasteryzowane soki,
- produkty przetworzone – a zwłaszcza syf w proszku – gotowe zupki i sosy,
- słodycze, czekolada.
- niektóre leki i środki konserwujące
- stres i fast life


Badania naukowe dowodzą, że zakwaszenie organizmu jest jedną z głównych przyczyn rozmaitych zaburzeń i poważnych chorób. Komórki nowotworowe dobrze rozwijają się tylko w środowisku kwaśnym. Choroba nowotworowa świadczy o skrajnym zakwaszeniu organizmu.

Jak zapobiec zakwaszeniu organizmu?
-  zmniejsz spożycie białka zwierzęcego i cukru,
- zwiększ spożycie warzyw i owoców - najlepiej w postaci surowej.  Zdecydowana większość warzyw i owoców jest zasadotwórcza i to właśnie one powinny stanowić podstawę naszego codziennego menu. Zrównoważona dieta powinna zawierać 80% produktów zasadotwórczych, a tylko 20% kwasotwórczych. Pij soki owocowo-warzywne, do surówek dodawaj oliwę z oliwek, jako cenne źródło tłuszczu.
- ogranicz spożycie soli – pamiętaj że sól jest WSZĘDZIE!
- zadbaj o wystarczające nawodnienie organizmu – pij soki świeżo wyciskane i najlepiej przygotuj je samodzielnie. Rano wypij szklankę letniej wody z cytryną – tak z cytryną! Wykazuje ona działanie silne odkwaszające organizm :)
- zamień mąkę pszenną na mąkę razową – jedz chleb i makaron razowy – są zdrowsze i stanowią bogate źródło błonnika
- zastąp cukier! Wybór jest szeroki – syrop z agawy, syrop klonowy, miód, cukier trzcinowy, cukier brzozowy.
- pij zioła
- postaw na przyprawy : kurkumę, tymianek, imbir, czosnek, bazylię, oregano, rozmaryn
- odpoczywaj, nie przemęczaj się, unikaj sytuacji stresowych


W następnym poście o moich małych zmianach w żywieniu i metodach odkwaszających organizm;) 

6 komentarzy:

  1. mam pytanie z "innej beczki" ;) ćwiczyłaś z piłką gimnastyczną? jakieś sprawdzone ćwiczenia?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki Bogu nie mam zakwaszonego organizmu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Już nie mogę się doczekać postu o metodach odkwaszania :)

    healthystartwithmary.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Czesc :) chcialbym Ci powiedziec, ze posiadasz naprawdę ogromny talent do pisania, to dziwne, bo rzadko kto posiada tak duzy talent, nawet nasi znani, wspolczesni pisarze czasami (przepraszam za okreslenie), ale „wala takie babole”, ze glowa mala, wiem co mowie, ponieważ naprawdę dużo czytam, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. No a człowiek w takiej nieświadomości żyje... Pożyteczny post!!

    OdpowiedzUsuń
  6. mam problemy z układem trawiennym, ale w tym kierunku się nie badałam, chyba czas to zrobić ;)

    OdpowiedzUsuń