środa, 16 października 2013

Kwas foliowy.

Jakiś czas temu rozpoczęłam suplementację kwasem foliowym. Co pradwa nie planuję jeszcze ciąży, jednak uważam, że taka przedwczesna suplementacja może tylko pomóc.

Kwas foliowy, nazywany również folacyną, witaminą B9 i B11 jest organicznym związkiem zaliczanym do witamin z grupy B. Jego nazwa związana jest z łacińskim znaczeniem słowa „folium”, które oznacza dosłownie tyle, co „liść”.
Kwas foliowy ma wyjątkowo unikatowe znaczenie, dlatego tak wielu specjalistów zaleca jego przyjmowanie. Związki kwasu foliowego znajdują się w naturze, zwłaszcza w warzywach liściastych oraz w drożdżach. W organizmie ludzkim kwas foliowy występuje między innymi w wątrobie.
Naukowcy ustalili, iż zetknąć się można z różnymi rodzajami kwasu foliowego - w sumie może ich być nawet około sto pięćdziesięciu. W przyrodzie tego organicznego związku chemicznego jest natomiast nieco mniej, gdyż jedynie około dwadzieścia różnych form.


Rola kwasu foliowego
Kwas foliowy jest odpowiedzialny nie tylko za regulowanie oraz rozwój poszczególnych tkanek i komórek naszego ciała. Jest on również niezbędny do wspomagania prawidłowej pracy wielu organów.
Kwas foliowy ma bardzo korzystny wpływ między innymi na system nerwowy i na mózg. To właśnie przyjmowanie odpowiednich porcji kwasu foliowego może przyczynić się do dobrego samopoczucia psychicznego. Co więcej, kwas foliowy bierze udział w zachowaniu materiału genetycznego i w przekazywaniu niektórych cech dziedzicznych – z tego więc względu jego przyjmowanie w szczególności polecane jest kobietom w ciąży.
Kwas foliowy powinien jednak znaleźć się w diecie każdej osoby, a nie tylko przyszłych matek. Ten organiczny związek chemiczny jest odpowiedzialny między innymi za usprawnianie funkcjonowania całego układu pokarmowego, gdyż bierze udział w tworzeniu soków żołądkowych. W ten sposób przyjmowanie kwasu foliowego przyczynia się do znacznie sprawniejszego działania żołądka, jelit oraz wątroby.
Kwas foliowy ponadto uczestniczy w postawaniu dwóch ważnych substancji, mianowicie serotoniny oraz noradrenaliny. Serotonina związana jest między innymi z zachowaniami impulsywnymi oraz z apetytem. Natomiast noradrenalina przyczynia się do wzrostu ciśnienia tętniczego we krwi. Dodatkowo związek ten wpływa na układ sercowo – naczyniowy, zwężając naczynia obwodowe.
Jeszcze jedną istotną rolą kwasu foliowego w organizmie każdego człowieka jest jego nieoceniony wpływ na z zwiększanie odporności. Kwas foliowy bierze udział w procesie wytwarzania białych krwinek, chroniąc nas tym samym przed niektórymi schorzeniami nowotworowymi.
Do najczęściej pojawiających się skutków niedoboru tego związku należy zaliczyć:
  • stosunkowo małą ilość czerwonych krwinek we krwi (może to być oznaką anemii),
  • uczucie zmęczenia i kłopoty z koncentrowaniem się,
  • stany lękowo – depresyjne,
  • bezsenność, kłopoty z pamięcią,
  • zaburzenia trawienia, wiążące się z takimi symptomami, jak: biegunka, obniżenie masy ciała, utrata apetytu,
  • stany zapalne błony śluzowej warg oraz języka,
  • bóle głowy,
  • kołatanie serca.

Występowanie 

Kwas foliowy występuje w wielu pokarmach, jednak w zróżnicowanych ilościach. Dobrym jego źródłem mogą być chociażby warzywa i owoce bogate w witaminę C.
Witaminę B9 znajdziemy w niewielkich ilościach między innymi w pomarańczach, kapuście włoskiej, a także w pomidorach. Szczególnie cennym jej źródłem są jednak warzywa liściaste – brukselka, szpinak, cykoria, sałata, a także niektóre rośliny strączkowe (fasola, soja, groch). Trzeba jednak wiedzieć, że kwas foliowy jest dość wrażliwy na temperaturę, dlatego potrawy gotowane czy smażone mogą być pozbawione po prostu tej cennej substancji.
Najwięcej kwasu foliowego można znaleźć ponadto w następujących produktach żywnościowych:
  • w wątróbce drobiowej i cielęcej, drożdżach piwnych,
  • w kiełkach, otrębach pszennych,
  • w jogurcie, serach, jajach,
  • w tłustych rybach (makrela, łosoś, mintaj, morszczuk),
  • w orzechach oraz w truskawkach.


To dopiero początki mojej suplementacji kwasem foliowym i chyba za wcześnie by mówić o wycofaniu niepokojących objawów.

10 komentarzy:

  1. bralam jakis czas temu
    musze do niego wrocic ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. chyba za jakiś czas pomyślę nad taką suplementacją, na razie uzupełniam inne braki i mam tego już sporo, więc nie będę przesadzać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam o kwasie foliowym ale jakoś nie zgłębiałam się na ten temat,a tu widzę że jest on naprawdę bardzo wartościowy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Łykałam go kiedy brałam żelazo,ale od kiedy łykam merz special ( ma 200% gda kwasu foliowego) to już go nie biorę ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. brałam kiedyś kwas foliowy, ale ze względu na przyjmowanie innych leków, przepisane od lekarza ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Biorę codziennie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. a ile kosztuje taki kwas foliowy? chetnie bym go kupiła;)

    OdpowiedzUsuń
  8. brzmi ciekawe, chyba muszę się zaopatrzyć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś brałam i chyba znowu zacznę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie kwas foliowy kojarzył się wyłącznie z ciążą i dlatego trzymałam się od niego z daleka ;)

    OdpowiedzUsuń