poniedziałek, 30 września 2013

Jak poprawić przemianę materii?

Osoby chcące pozbyć się zbędnych kilogramów i nadmiaru tłuszczyku często narzekają na wolny metabolizm. Bardzo łatwo można go zatrzymać jeszcze bardziej. Jak się przed tym chronić? Jak pobudzić organizm do większego spalania kalorii? Oto kilka rad.

1. Pamiętaj o śniadaniu!

Dzięki pierwszemu posiłkowi dostarczysz energii na cały dzień. Śniadanie jest niezmiernie ważne międy innymi dlatego, że pobudza metabolizm do działania po całonocnym spoczynku. To właśnie w trakcie pierwszego posiłku nie powinniśmy stronić od węglowodanów uzupełniając zapas glikogenu. Dietetycy zalecają spożycie 1/4 dziennej porcji kalorii. Jeśli rano zapomnimy o śniadaniu metabolizm pozostanie uśpiony. Również przeprowadzone badania potwierdzają - jedząc śniadania spada ryzyko nadwagi.






2. Pamiętaj by jeść regularnie.

Staraj się co 3-4 godziny zjeść posiłek. Wtedy przyzwyczaisz organizm do spalania kalorii, a nie ich gromadzenia. Jeśli starasz się jeść rzadko i mało to niestety osiągniesz przeciwny skutek - organizm włączy tryb przetrwania - tryb oszczędny i każdą zjedzoną przez Ciebie kalorię zamini w tłuszcz. Dzięki temu unikniejsz również podjadania, bo nie będziesz czuć się głodna.

3. Nie zapominaj o białku.
Znalazłam informację, że białko korzystnie wpływa na przemianę materii, spala się wolniej niż tłuszcze i węglowodany. Dlatego im więcej białka w diecie, tym więcej energii z tłuszczu zużywa organizm do jego trawienia i przyswajania. - Jakie jest Wasze zdanie? Niewątpliwie białko jest ważne do budowy mięśni. 

4. Kwasy omega-3

Nienasycone kwasy tłuszczowe usprawniają pracę wątroby, która bierze czynny udział w pracy układu pokarmowego. Dobrym ich źródłem są tłuste ryby - np. łosoś, makrela, halibut, rośliny strączkowe i oleje roślinne.







5. Polub zieloną herbatę i kawę - zielona herbata działa moczopędnia, dzięki czemu szybciej pozbędziesz się toksyn. Zawarta w kawie kofeina przyspiesza metabolizm i wpływa na pracę nerek. Jednak należy zachować umiar, zwłaszcza w piciu kawy i uważać by nie wypłukać się z magnezu i żelaza.


6. Pij więcej wody - organizm musi być regualarnie nawadniany, gdy brakuje mu wody, metabolizm zaczyna spadać. Badania dowodzą, że regularnie picie wody podnosi metabolizm nawet o 30%.



7. Przypraw to!
Niektóre z przypraw dodawane do posiłków pobudzają wydzielanie soków trawiennych, wspomagają prcoes trawienia i zwiększają metabolizm. Najskuteczniej działają przyprawy ostre i korzenne - pieprz, chilli, imbir, kurkuma, cynamon. Podobne właściwości mają również chrzan czy musztarda. 


8. Więcej ruchu!
 Każdy kilogram mięśni zużywa ok 100 kcal dziennie. Postaw więc na regularne treningi siłowe. Pobudzisz układ trawienny do działania. Po dobrym treningu siłowym połączonym z cardio spalasz kalorie jeszcze długo po nim.


Ja stawiam na siłówkę i trening cardio, przyprawiam, piję wodę i kawę, zimą wrócę do zielonej, jem często łososia i suplementuję omege-3. Popracować muszę nad regularnością i niezapominaniu o śniadaniu ;)

A Wy jakie macie sposoby na przyspieszenie metabolizmu?


24 komentarze:

  1. U mnie kuleje strona ćwiczeniowa, z resztą nie mam problemu.

    Ale Ty ładna jesteś, wiesz? :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Niby 8 banalnie brzmiących punktów, ale nie jedna osoba ma problemy z ich wdrożeniem w życie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam problem z jedzieniem śniadań. Najważniejszy posiłek dnia, a u mnie go nie ma ;( muszę coś z tym zrobić ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. co do picia zielonej herbaty zimą warto zaznaczyć, że właśnie ta herbata wspomaga metabolizm ale nas zimą nie rozgrzeje, bo wychładza organizm. Kiedy wracają chłody polecam raczej czarną ale z imbirem :) Ryby u mnie rzadko goszczą, ale za to już zaopatrzyłam się w tran.

    OdpowiedzUsuń
  5. Trening interwałowy :) Te dane odnośnie picia wody wstrząsnęły mną - dzięki za ta informację :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja robię dokładnie tak samo jak Ty :)) Jem regularnie, przyprawiam, piję dużo wody :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo przydatny artykuł :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. jem tabletki z bratka na cerę, ale przy okazji przemiana materii też się bardzo poprawiła. 2w1 polecam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatne porady :) Ja staram się jeść małe porcje i często i jak najwięcej ruchu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam zieloną herbatę, szczególnie liściasta z jakimś dodatkiem....
    Kawa odwadnia organizm także nie polecam zbyt często pić- zdecydowanie lepsze dla naszego organizmu jest picie zielonej herbaty i mieszanek ziołowych...
    A regularne posiłki są u mnie już od jakiegoś czasu... Mam taka pracę, że mogę sobie pozwolić jeść co 3 godz

    OdpowiedzUsuń
  11. polecasz jakies tabletki z omega ?:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Regularność to dobra sprawa :-) Wiem po sobie, że im bardziej zmieniam pory posiłków tym bardziej wszystko nie jest okej. Picie herbaty to też dobry pomysł. Warto pić coś ciepłego zwłaszcza z rana
    Pozdrawiam Paweł Zieliński

    www.twojwybortwojaprzyszlosc.pl

    OdpowiedzUsuń
  13. stosuję te zasady od jakiegoś miesiąca (z kilkoma wpadkami) i wiesz co? zero zmian :/ mam nadzieję, że mój organizm ma jakiś opóźniony zapłon bo nie ma nic bardziej demotywującego niż brak efektów...

    OdpowiedzUsuń
  14. Niby to takie prosty, a jednak trudno troszkę wszystkiego upilnować:) Choć staram się, ale nie zawsze mogę chociażby zjeść o wyznaczonej godzinie:) Pozdrawiam:) Fajny wpis;)

    OdpowiedzUsuń
  15. sliczna masz buzke :)! Zgadzam sie ze wszystkim, co napisalas :), zawsze mnie to zastanawia, jak ludzie moga wyjsc z domu bez sniadania, ja bym padla z glodu juz w progu :D

    OdpowiedzUsuń
  16. niby proste, ale niekiedy trudno wdrożyć to w życie :) ja nie wyobrażam sobie dnia bez śniadania, rano budze się po prostu głodna ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Chyba udaje mi się spełniać wszystkie punkty :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Dokładnie! Proste zasady są najważniejsze i najskuteczniejsze! U mnie działa woda i owies, że tak powiem - czyli owsianki, musli itd :) Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń
  19. mega madrze napisalas, ja niesttey odzywiam sie bardzo zle i jem duzo slodyczy wiec z ta przemiana jest kiepsko u mnie :(

    dziekuje za komentarz u mnie :) co powiesz na wzajemna obserwacje?

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie mam raczej problemu z metabolizmem, ale jem śniadania i staram się jadać regularnie. No i nie siedzę non stop w fotelu - po prostu ruszam się. :)

    OdpowiedzUsuń
  21. już się o tym naczytałam ale nie jestem do końca pewna czy u mnie to działa ;/

    OdpowiedzUsuń
  22. "Śniadanie jeść za dwóch, obiadem się dzielić, kolację odstępować";)

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziekuje za rady... na pewno skorzystam! :))))))))))

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja czasem mam wrażenie że stosuje wszystkie z tych rad, a i tak ciężko u mnie z metabolizmem :(

    OdpowiedzUsuń