sobota, 17 sierpnia 2013

Leczenie przez sport?

"Badania potwierdzają, że fitness wychodzi na zdrowie naszej psychice"

·    Nastrój w górę

Związek pomiędzy wysiłkiem fizycznym a nastrojem nie tylko istnieje, ale jest bardzo silny. Nie wiem jak Wy, ale ja gdy mam depresję sytuacyjną, czy problem, który mnie dręczy i paraliżuje – wybieram bieganie – i zawsze  po solidnym treningu czuję się lepiej.
Czasami płaczę. Daję totalny upust drzemiącym we mnie emocjom, oczyszczam umysł ze złej energii.
Jak pokazują badania, ćwiczenia fizyczne mogą pełnić ważniejszą rolę niż nam się wydaje – mogą być niekonwencjonalną formą terapii np. depresji. Z obserwacji wynika również, że osoby aktywne rzadziej mają problemy ze zdrowiem psychicznym.

·        Boisz się?
       
Ćwiczenia fizyczne pomagają również łagodzić stany lękowe. Zaburzenia lękowe są zaburzeniami, które na kilka lat jak nie na całe życie potrafią wykluczyć człowieka z normalnego życia i funkcjonowania w społeczeństwie. Gdy zaczynamy odczuwać lęk nasz system nerwowy przełącza się na tryb walcz albo uciekaj – zaczynamy się pocić, wzrasta puls, serce bije szybciej a w głowie szumi – podobnych odczuć możemy również doświadczyć w trakcie intensywnego treningu. Wysunięte przez badaczy tezy zostały potwierdzone badaniami – po dwóch tygodniach osoby o ponadprzeciętnej tendencji do odczuwania lęku informowały o ich osłabieniu.

·      Soma i psyche

W jaki sposób wysiłek fizyczny wpływa na naszą psychikę?

+ procesy biochemiczne – ćwiczenia podnoszą poziom serotoniny (działanie podobne jak leki antydepresyjne)

+ ćwiczenia poprawiają sen – osoby z depresją i zaburzeniami lękowymi często cierpią na bezsenność. Poza tym dla osoby depresyjnej samo wyjście z domu i przełamanie błędnego koła anhedonii to duży sukces.

+ ćwiczenia zmieniają spojrzenie na życie, wymagają zaangażowania, ale również przynoszą satysfakcję, cieszą.


+ ćwiczenia redukują stres 


Kto wie, być może niebawem terapeuci i psychoterapeci – zwłaszcza poznawczo- behawioralni – zdecydują się na zastosowanie ćwiczeń jako jednej z formy terapii :) 

22 komentarze:

  1. Świetny artykuł. Same zalety:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja muszę coś zacząć robić bo czuje ze jest mi za cieżko, a mój nastrój idziebardzo w dół, bo jestem non stop zmęczona

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj tak, zdecydowanie prawda. Sport pomaga w wielu aspektach i można go śmiało przepisywać na receptę ;)
    Pozdrawiam Paweł Zieliński

    http://twojwybortwojaprzyszlosc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Albo po prostu-kiedy się zmęczymy, nie mamy już energii na złość, zazdrość i mnóstwo innych negatywnych emocji. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się:-) od kiedy codziennie ciczę mam zawsze dobry nastrój:D oczywiście są chwile gorsze, ale jest ich tak mało i szybko mijają, że nie pamiętam kiedy ostatnio czułam zmęczenie/depresje/smutek lub cokolwiek innego:D
    Jestem szczęśliwa i radosna!! Kocham ćwiczyć- ćwiczenia są dobre na całe zło świata! Bo świata nie zmienimy, ale swoje myślenie TAK:D

    OdpowiedzUsuń
  6. Dlatego dzisiaj muszę iść biegać - dla punktu pierwszego, może wrócę w choć ciut lepszym nastroju ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Sport dobry na wszystko :D Wiele osób tak uważa i najwidoczniej ma rację :)

    OdpowiedzUsuń
  8. To prawda ćwiczenia najlepsze na wszystko. Zwłaszcza na walczenie z depresją!
    Szkoda tylko, że tak mało osób poznało dobre strony jakiegokolwiek sportu.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Sunny z 24sunny07.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Wiadomo sport to zdrowie i same przyjemności. :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Podsumuwując = uprawiajmy sport a będziemy zdrowsi, piękniejsi i szczęśliwsi! :D

    OdpowiedzUsuń
  11. w sumie wcale mnie to nie dziwi :)) sport nigdy nie zawodzi.. najlepszy srodek przeciwbolowy i przeciwdepresyjny ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. :)
    sport jest super! naprawde pomaga rodzic sobie z problemami, ułatwia myslenie i w ogole :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ćwiczenia baardzo korzystnie wpływają nie tylko na nasze zdrowie fizyczne, ale także psychiczne, dla mnie często jest to forma takiej psychoterapii :)

    OdpowiedzUsuń
  14. po raz kolejny utwierdziłam się w przekonaniu, że sport to samo zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. świetny blog :) zapraszam do obserwowania i komentowania http://alex-faashion.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. O tak,po takich ćwiczeniach zawsze mam przypływ pozytywnych endorfin c:

    OdpowiedzUsuń
  17. W końcu sport to zdrowie :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystko to już sprawdzone w praktyce :) Samopoczucie zmienia się po ćwiczeniach niesamowicie

    OdpowiedzUsuń
  19. To prawda! Dziś kompletnie nie miałam motywacji do niczego, ale przejażdżka na rowerze (choć jechałam do pracy) dała mi dużo energii :) Więcej niż kawka :D

    Pozdrawiam Meg,
    www.megulencja.blogspot.be

    OdpowiedzUsuń
  20. Poza tym regularny wysiłek fizyczny powoduje wydzielanie się antyoksydantów - które odmładzają :) Więc warto ćwiczyć.
    Ja właśnie się przymierzam,żeby zacząć biegać,dlatego cieszę się,że znalazłam Twój blog,bo są naprawdę przydatne informacje:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. wietny blog i szczerze zazdroszczę, że masz tyle pasji i zaangażowania, że wygląda tak cudnie :) sama dopiero zaczynam i cieżko mi załapać co i jak, ciągle czekam na jakies komentarze, i osoby, które wydadzą opinię na temat pierwszego wpisu, bo nawet nie wiem czy blog ma szansę się wybić ;)
    tak czy inaczej zapraszam :
    www.make-up-and-i.blogspot.com
    NIE TO NIE JEST SPAM! tylko licze na wspracie.

    OdpowiedzUsuń
  22. tak, tak, tak i jeszcze raz tak! ćwiczę od niedawna regularnie i na samą myśl o treningu mam uśmiech na twarzy, a niestety nie należę do osób tryskających optymizmem. Endorfinki po ćw jakoś mnie podbudowują :)

    OdpowiedzUsuń