sobota, 20 kwietnia 2013

Magnez - jego rola w diecie. Skutki niedoboru.

Magnez jest jednym z podstawowych makroelementów w diecie człowieka, zaliczany jest również do jednego z bardziej pospolitych pierwiastków. W ludzkim organiżmie znajduje się we wszystkich komórkach, pełni wiele ważnych funkcji, stąd nic dziwnego, że zalicza się go do jednego z najcenniejszych pierwiastków w ludzkim organiźmie.
U dorosłego człowieka o masie ciała 70 kilogramów zawartość magnezu w ustroju wynosi 1000 mmol. Dobowe zapotrzebowanie wynosi 0.15 - 0.2 mmol.kg mc. Dzienna dawka dla kobiet - 430 mg, dla mężczyzn - 320 mg. Najważniejszym narządem regulującym gospodarkę magnezową są nerki. Kationy magnezu są katalizatorami enzymów glikolitycznych, enzymów szlaku oddechowego i syntezy kwasów nukleinowych, ponadto uczestniczą w skurczu kardiomiocytów oraz w stabilizacji płytek krwi. Co to wsyzstko oznacza?



                                                         Funkcja i wpływ niedoboru                                                                 

1.Magnez uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych, współdziała w funkcjonowaniu tkanki mięśniowej i nerwowej. Objawy niedoboru w tej strefie funkcjonowania to: drgania jednej z powiek, uczucie drętwienia, mrowienia w kończynach, bolesne skurcze łydek.

2. Magnez korzystnie wpływa na układ nerwowy. Objawy niedoboru: problemy z koncentracją i pamięcią, nadmierne rozdrażnienie i poirytowanie, drażliwość, nerwowość, dezorientacja, nadpobudliwość, drgawki

3. Magnez pomaga w zachowaniu prawidłowej kondycji psychicznej. Objawy niedoboru: stany lękowe i depresyjne, zaburzenia rytmu snu i czuwania, bóle głowy, zawroty, czasami nudności, ataki duszności.

4. Magnez wpływa na pracę serca. Objawy niedoboru : zaburzenia rytmu serca (migotanie przedsinków, migotanie komór, bóle w okolicy serca.

5. Magnez jest niezbędny do prawidłowego metabolizmu witaminy C oraz aktywizuje witaminę B1. Objawy niedoboru: wypadanie włosów, łamliwość paznokci, próchnica.

6.  Magnez wspomaga układ odpornościowy. Niedobór: osłabienie odporności organizmu.

7. Niedobór magnezu wpływa również na zaburzenia miesiączkowania u kobiet, nasilna dolegliwości bólowei czas trwania krwawienia

8. Magnez zapobiega zakwaszeniu organizmu i pomaga utrzymać dobrą wydolność fizyczną.

9. Obok wapnia i fosforu magnez wzmacnie ukłąd kostny.

10. Magnez odgrywa ważną rolę w przemianie węglowodanów, tłuszczy i białek.

                            Co wpływa na brak lub niedobór magnezu w ludzkim organiźmie?                                

- picie dużej ilości kawy - głównie ze względu na jej działanie moczopędne 
- nadużywanie alkoholu
- stres
- antykoncepcja hormonalna
- podjęcie bardzo dużego wysiłku fizycznego
- intensywne odchudzanie się
- niewydolność nerek
- ostre zapalenie trzustki
- inne choroby

Wszystko to co podkreślone kreską dotyczy mojej osoby. Pierwszym niepokojącym sygnałem, że coś się dziwnego dzieje w moim organiźmie była drgająca prawa powieka, uczucie kołatania i bóle w okolicach serca, mroczki przed oczami, problemy z koncentracją, nerwowość, drażliwość, stany lękowe, depresyjne, zaburzenia rytmu snu, nadmierna męczliwość, bóle głowy - czyli głównie objawy neurologiczne. Objawy utrzymywały się dwie doby, wzięłam magnez w tabletce. Ograniczyłam picie kawy, staram się mniej denerwować, jednak po odstawieniu zewnętrznych źródeł magnezu w postaci suplementu, lekkie drgania powieki powróciły.

Zauważasz u siebie niepokojące sygnały? Co robić?

- Jedz produkty bogate w magnez - kakao, kaszę gryczaną, gorzką czekoladę, produkty zawierajace mąkę pełnoziarnistą (ryż, makaron), ryby. Jednak z produktów spożywczych dostarczamy bardzo mało magnezu, więc dobrze byłoby zdecydować się na dodatkową suplementację. Warto sięgnąć po produkt wzbogacony o witaminę B6, która ułatwia wchłanianie magnezu.

źródło, wiedza własna. 
Miałyście kiedyś problemy z niedoborem jakiegoś z makroskładników?

34 komentarze:

  1. O właśnie,też już myślałam o notce na ten temat:) Fajnie napisane,prosto i precyzyjnie:)Dzięki za informacje:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba powinnam się zaopatrzyć w suplementy :)
    Bardzo ciekawie i prosto napisany post ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. picie kawy, hormony, stres, wysiłek fizyczny - czyli jestem w grupie ryzyka :) bardzo ciekawy wpis ! :)


    kochana, pisałaś kiedyś o jakichś odżywkach, wspomagaczach treningów, jakichś takich rzeczach? jestem kompletnie zielona w temacie, zastanawiam się, czy warto się tym zainteresować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem właśnie na etapie przygotowania posta o suplementach dla biegacza- ale sprawdzają się one również w innych formach aktywności fizycznej. Lada dzień wpis się pojawi, co głównie Cię interesuje?

      Usuń
    2. mnie interesują głównie podstawy, bo tak jak pisałam - jestem całkowicie zielona w tym temacie ;) spotkałam się jedynie z opiniami na temat l-karnityny, że może rozleniwić ciało i zaraz po zaprzestaniu suplementowania ciało przestawi się na tryb magazynowania i nici ze spalania :)
      ogólnie interesuje mnie sama idea - czy rzeczywiście warto, czy to jest zdrowe, co może nam pomóc i w czym :)

      kiedyś też obiło mi się o uszy, że czasem przy intensywnych treningach, efekty przestają być widoczne, bo organizmowi brakuje białka (?) i w takich wypadkach dobrze wspomagać się odżywkami. nie wiem ile w tym prawdy, muszę się w końcu wziąć za zbieranie informacji ;)

      w takim razie czekam niecierpliwie na post ;)


      SŁODKI MIÓD

      Usuń
    3. Mysle ze pojawia się dwa wpisy jeden ogólny drugi szczegółowy w oparciu o badania ;)

      Usuń
  4. ja miałam te objawy i stwierdziłam, że może być coś na rzeczy z magnezem. Biorę od kilku dni i ogólnie zaczynam czuć wzrost formy, nie wiem czy po prostu gorsze dni minęły czy to zasługa magnezu :) ale cieszę się, że dołek już za mną

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi drga powieka i trudno mi się skoncentrować ale biorę magnez od dwóch dni :)

    OdpowiedzUsuń
  6. to o latającej powiecie mnie rozwaliło - ale prawda jest taka, że u mnie też to się tak objawia :) ciekawe jak to musi wyglądać z boku :D

    OdpowiedzUsuń
  7. ja właśnie miałam tą "latajacą powiekę", zjadłam tabliczkę gorzkiej i przeszło;)

    OdpowiedzUsuń
  8. noooo wszystkie wymienione punkty dotyczą się mnie, dzisiaj obudziły mnie takie skurcze łydek że odczuwam je do teraz...:( a już nie pamiętam kiedy mogłam sobie pomalować paznokcie bo wyglądają fatalnie :((( mrowienia pojawiają się u mnie 7-10 razy w ciągu snu...:( jutro lecę do apteki po magnez i zacznę jeść więcej produktów w których występuje :)

    bardzo dziękuje za tak przydatny post :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo podoba mi się ten post :) Chętnie poczytałabym takich więcej :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Lykam magnez z vit B6 namietnie, wlasnie skonczylo mi sie opakowanie pigulek i musze jutro kupic nowe:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Od pietwszych dni życia mam niedobór mafnezu. Czasem jest to uciążliwe. wspomagam się suplementami,ale warto to regulować naturalnie;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ostatnio miałam sporo stresu, biegam, ruszam się, ćwiczę i piję dużo kawy. Oczywiscie odżywiam się zdrowo i teoretycznie powinnam dostarczać magnez w ilościach wystarczających, ale zaczynają boleć mnie kolana i wydaje mi się, ze może to byc jedna z oznak. Dzięki za artykulik, naświetlił mi sprawę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dzisiejszych czasach makroelementy zajmują bardzo mało miejsca w produktach spożywczych. Wypłukiwane są przez środki bakterio i grzybobójcze, pestycydy i inne...

      Usuń
  13. dzieki wielkie za ten wpis!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że się przydał :)

      Usuń
  14. Niesamowite że coś tak drobnego może mieć tak duży wpływ na nasze ciało. :)
    PS. chętnie przeczytam o diecie dla osób które nie lubią jogurtu naturalnego, ani serów typu feta. Czy jest możliwość , aby jakoś je zamienić ?

    OdpowiedzUsuń
  15. Często borykam się z niedoborem magnezu, niestety... Muszę koniecznie zaopatrzyć się w jakieś suplementy z magnezem.

    OdpowiedzUsuń
  16. Codziennie łykam tabletkę magnezu. Zwracam uwagę na produkty zawierające Mg, ostatnio zaczęłam jeść więcej kaszy gryczanej i kakao. Miałam i dalej mam problemy z drgającą powieką. Jest to tak uciążliwę, że czasami nie mogę się skupić na czymś innym :(

    OdpowiedzUsuń
  17. zawsze obiecuję sobie łykać codziennie jedną tabletkę magnezu ale jakoś zawsze zapominam muszę to zmienić bo magnez jest bardzo ważny:) świetny post:)

    OdpowiedzUsuń
  18. dobrze, ze trafiłem na Twoj blog, bo kuchnia arabska, a szczegolnie słodycze niewiele maja wspolnego ze zdrowym odzywianiem

    OdpowiedzUsuń
  19. Wiekszosc ekspatow, mimo duzej ilosci owocow i niemalych porcji ruchu i tak zazwyczaj tyje podczas pobytu w Saudi

    OdpowiedzUsuń
  20. Pomocny post, ja właśnie muszę uzupełnić magnez bo mam duuuuużo objawów. Bardzo to męczące.

    OdpowiedzUsuń
  21. z magnezem u mnie ok gorzej kiedyś było z żelazem ale na szczescie już się sytucja unormowała :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Oj mnie też od czasu do czasu drga powieka, ale wtedy też sięgam po magnez i stosuję, stosuję aż zapomnę, i koło się zamyka ;) przydatny post!

    OdpowiedzUsuń
  23. Magnez i kawa to konieczność.

    OdpowiedzUsuń
  24. ja miałam wszystkie książkowe niedobory magnezu, od tygodnia stosuję dietę, wspomagam się suplementem magsolvit b6 i obserwuje jak pomału znikają, oby tak dalej, dosyć mam tych tików ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam ;) u mnie niedobór magnezu objawiał się bólem stawów i mięśni nóg, szczególnie jak byłam po pracy . W końcu poszłam do apteki i polecono mi chela mag . Zażywam już 3 tyg. i zauważyłam że , nie łapią mnie skurcze . a stawy bolą znacznie łagodniej . Wiec musi działać ;) polecam

    OdpowiedzUsuń
  26. Niedobór magnezu łatwo u siebie zauważyć, więc można szybko zareagować, zanim organizm popadnie w cięższe stany. Notka bardzo uświadamiająca, bo wielu lekceważy rolę tego składnika w funkcjonowaniu ustroju.

    OdpowiedzUsuń