sobota, 23 marca 2013

Nie zabijaj witamin#1

Odżywiamy się zdrowo z różnych osobistych powodów. Sięgamy po produkty, których skład nie ciagnię się na kilka linijek, unikamy konserwantów, sztucznych, przetworzonych składników, zamienników i zapychaczy. Wybieramy skłaniki bogate w antyoksydantny, składniki odżywcze i witaminy. Jednak często nasze zachowane negatywnie wpływa na zdrowe produkty. Nieświadomie zbijamy witaminy. W jaki sposób?

Zwłaszcza w okresie jesiennym czy też zimowym dopuszczamy się pierwszej zbrodni. Poszkodowana? Witamina C. Winowajca - temperatura. Nie wiem jak Wy, ale ja bardzo lubię wrócić do domu z pracy, siąść na kanapie z kubkiem gorącej, rozgrzewającej herbaty z miodem, cytryną i cynamonem, pigwą czy też imbirem. Cytryna jako, że jest owocem cytrusowym uchodzi za bombę witaminową, miód jest zdrowym cukrem prostym, który dosładza herbatę, poprawiając jej walory smakowe, ma również właściwości antybakteryjne. Niestety, wszystko to co dobre płynące ze złocistego miodu zostaje zamordowane w temperaturze wyższej niż 40 stopni C. Również sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o witaminę C zawartą w cytrynie.  Najnowsze badania dowodzą, że wskazane jest wręcz by cytryny do herbaty nie dodawać. Dlaczego? Herbata zawiera glin - nieprzyswajalny, który został okrzyknięty winnym powstawania różnych chorób neurologicznych. Dodając cytrynę, sprawiamy, że glin staje się przez nas łatwo wchłaniany.
 (http://czywiesz.pl/zdrowie/240451,Czy-wiesz-ze-herbata-z-cytryna-jest-niezdrowa.html)




O drugiej zbrodni na pewno słyszeliście. Ogórek i pomidor to niebezpieczne połączenie. Te dwa warzywa będące zbyt blisko siebie działają na siebie destrukcyjnie, a raczej to ogórek jest bezwzględny, askorbinoza (rodzaj enzymu) bardzo szybko utlenia witaminę C m.in z pomidora, papryki. Najlepiej więc jeść ogóka solo, ewnetualnie dodawać do sałatek ogórka konserwowego lub kiszonego.


Pomidor nie jest jednak taki do końca niewinny. On z kolei negatywnie wpływa na biały ser. Połączenie te z kolei szkodzi naszym stawom. Zawarte w pomidorze kwasy wchodzą w reakcję z wapniem, towrząc przy tym nierozpuszczalne kryształki, które odkłądają się w stawach i mogą powodować bóle podczas aktywności fizycznej.

I coś co jest dla mnie całkowitym zaskoczeniem. Nie powinno się do ryb dodawać brokułów! Ale nie tylko ich. Również kapusta, kalafior, brukselka i orzeszki ziemne zawierają goitrogeny - substancje, która utrudnia wchłaniane jodu, a tego w diecie i tak jak na lekarstwo. Ja niemal zawsze pieczonego łososia zjadałam z brokułami skropionymi cytryną.



Smażyć na oliwie czy nie? Oliwa z oliwek jest zdrowa, jest smaczna - przynajmnie dla mnie :) i jest bardzo zdrowym tłuszczem, jak większość tłoczonych na zimno. Oliwa jesy bogata w skwalen (działanie antyrakowe) i NNKT. Podczas długiego smażenia traci na wartości, chociaż smażenie na niej nie jest szkodliwe dla zdrowia - jak przyjęło się mówić. Najlepiej smażyć na oliwie z drugiego tłoczenia. Tej z pierwszego używajmy do sałatek.


Źródło: kwietniowa Claudia.

Znacie jakieś inne przestępstwa spożywcze? Czego łączyć nie powinniśmy?

30 komentarzy:

  1. To dopiero ciekawe porady! Dziękuję! W końcu ktoś mi wyjaśnił, jak to jest ze smażeniem na oliwie.
    A przestępstwa spożywcze... Nie powinno się na przykład poddawac obróbce termicznej oleju lnianego, bo traci wszystkie swoje właściwości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie prawda, że smażenie na oliwie nie jest szkodliwe, ponieważ, jeżeli ją spalimy (oliwa extra vergine to max 190') to wydziela się akroleina, która powoduje podrażnienie błon śluzowych, górnych dróg oddechowych, a także oczu. Temperatura palenia się oliwy jest dużo niższa niż np. oleju rzepakowego i to jego powinno się wybierać do dłuższego smażenia, niż np. ścięcie się jajek ;)

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  2. Ja mam dietę ułożoną przez dietetyka i jest tam połączenie ogórka i pomidora, tylko że do tego jest oliwa. E. Chodakowska pisała też na fb, że można jeść te warzywa razem jeśli od razu doda się oliwy. Rybę też w brokułami jadam. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaki wpływ ma oliwa hamuje askorbinozę ?

      Usuń
    2. Z tego co wiem kwaśne środowisko hamuje działanie tej substanci, ale oliwa to dla mnie zagadka.

      Usuń
  3. O pomidorach i ogórkach już słyszałam i teraz staram się ich razem nie łączyć. A ryby z brokułami nie jadłam nigdy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. boli mnie, że pomidor i ser biały nie idą w parze. uwielbiam takie połączenie:(

    OdpowiedzUsuń
  5. z tym połączeniem brokuła z rybą to mnie mocno zaskoczyłaś

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też byłam zaskoczona po przeczytaniu tej informacji...

      Usuń
  6. O nie! Biały ser i pomidor.. Nie słyszałam o tym, a akurat źle na stawy wpływa.. Będę płakać :(
    A słyszałam, że nie powinno się łączyć ryby z kapustą, bo ta chyba utrudnia wchłanianie jodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to działa w dużych ilościach, a od czasu do czasu nie powinno szkodzić aż tak mocno :)

      Usuń
  7. O matko, to ja widzę, że dużo rzeczy robię źle... :( ale jak mi tak smakuje? Np. ten ogórek + pomidor? Eh... pora się przestawić chyba:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli smakuje to tak jedz, nikt nie każe tego przestać, wartno jednak pamiętać, że witaminy C w ten sposób się pozbywamy, ale są inne źródła skąd możemy ją pozyskiwać :)

      Usuń
  8. O większości wiedziałam - tylko ser i pomidory mnie zaskoczyły, a akurat za tym połączeniem przepadam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kama oliwa z pierwszego tłoczenia jest niebezpieczna dla zdrowia przy smażeniu. Reszta jest ok.

    Nie wiem na ile to prawda, ale Ewa Chodakowska podawała, że aby ogórek nie zneutralizował witaminy C z pomidora, trzeba sałatkę polać oliwą.

    I znalazłam mały błąd - "niewinny" pisze się razem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja właśnie znalazłam informacje, że nie do końca jest szkodliwa. Zależy też w jakiej temperaturze smażymy, jeśli poniżej 190 stopnii C, to niebezpieczne to być nie powinno.

      Pisały wyżej dziewczyny o tej oliwie. Nie wiem jak oliwa mogłaby hamować enzymy ogórk, wiem, że kwaśne środowisko wpływa na nie, ale oliwa jest dla mnie zagadką.

      Usuń
    2. http://www.sfd.pl/Smazenie_na_oliwie_z_oliwek-t198954.html

      O przydatności poszczegolnych tłuszczy do smazenia może nam powiedszieć ronież ich temparatura dymienia - jest to moment w którym pod wplywem temeprtury produkt zaczyna się degradować i wyzwalać substancje rakotwórcze.
      Temperatura dymienia niektórych tłuszczów (stopnie C):
      -olej palmowy - 240,
      -smalec - 220,
      -oliwa z oliwek - 210,
      -olej sojowy, słonecznikow - 170,
      -olej z pestk winogron, kukurydziany - 160,
      -margaryna - 150,
      -masło - 110.
      Za idealną temperaturę smażenia przyjmuję się temperaturę ok. 180 stopni C.

      Usuń
    3. Mhmm, masz rację. Też znalazłam te temperatury :)

      Usuń
    4. A ja polecam olej kokosowy (organiczny, nierafinowany) do smazenia i nie tylko (uzywam tez czasem do ciala). Ma wysoka temp. palenia, pobudza przemiane materii, ma wlasciwosci antybakteryjne, antygrzybiczne i wspomaga system odpornosciowy. Oczywiscie o dobrych wlasciwosciach tego oleju mozna by bylo napisac ksiazke...;) Ja juz zjadam trzeci sloik bez wyrzutow sumienia. :D

      Usuń
  10. ciekawy post o wielu rzeczach nie wiedzialam:)

    OdpowiedzUsuń
  11. świetny post, bardzo dobrze wszystko opisane :)

    OdpowiedzUsuń
  12. cudny wpis! :* Zapraszam do siebie na: www.carrotsx3.blogspot.com ;) Do wyrażania swojej opinii w komentarzach i obserwowania! ;) Pozdrawiam.:*

    OdpowiedzUsuń
  13. a ja tak uwielbiam kanapki z pomidorem i serem :(

    OdpowiedzUsuń
  14. świetny wpis!

    Pozdrawiam!
    Fit,
    www.fashionbyfit.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Kama, super wpis;))) szkodliwe połączenia sera i pomidora mnie zmartwiło;< to mój ulubiony zestaw!!!!
    niestety znalazłam jeden mały błąd:P nie askorbinoza tylko askorbinaza;) na oza-kończy się zawsze cukier:glukoza, mannoza, fruktoza, a na aza enzym:laktaza, lipaza, askorbinaza;) sory za poprawkę ale właśnie jestem w trakcie biochemii na studiach i strasznie na to zwracam uwage;P buziaki!
    Ewa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie widziałam w artykułach różnie zapisywane oza i aza i nie do końca łapałam skąd taka rozbieżność w nazwie - dziękuję ;)

      Usuń
  16. Co do połączenia ogórka i pomidora w sałatce, to rzeczywiście sok z naszego zielonego przyjaciela działa destrukcyjnie na witaminę C zawartą w pomidorach. Potrzebuje jednak na to trochę czasu :) Jeśli taką sałatkę przyrządzimy i od razu zjemy, nie spowoduje to strat witaminy. Procesowi przeciwdziała także dodatek śmietany lub oleju- tłuszcz w nich zawartych powlecze pomidora i ochroni go przed askorbinazą.

    OdpowiedzUsuń
  17. Co do połączenia ogórka i pomidora w sałatce, to rzeczywiście sok z naszego zielonego przyjaciela działa destrukcyjnie na witaminę C zawartą w pomidorach. Potrzebuje jednak na to trochę czasu :) Jeśli taką sałatkę przyrządzimy i od razu zjemy, nie spowoduje to strat witaminy. Procesowi przeciwdziała także dodatek śmietany lub oleju- tłuszcz w nich zawartych powlecze pomidora i ochroni go przed askorbinazą.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeśli chodzi o połączenie pomidora i ogórka w sałatkach, to rzeczywiście sok z naszego zielonego przyjaciela wpływa destrukcyjnie na witaminę C zawartą w pomidorach. Jeśli jednak przygotujemy sałatkę i spożyjemy ją od razu, to nie utracimy tego cennego składnika. Askorbinaza potrzebuje bowiem trochę czasu aby zadziałać. Przed rozłożeniem witaminy C chroni także dodatek śmietany lub oleju- tłuszcz w nich zawarty powlecze pomidory ochronną warstwą. Pozdrawiam i życzę smacznego ;)

    OdpowiedzUsuń